Bestanden van openbare archieven
|
Raadplegingstermijn
|
Alvorens de raadplegingstermijn verstrijkt, moet toestemming worden gegeven door
|
Gemeentelijke eigendommen
|
50 jaar
(vanaf de datum waarop het dossier geopend is)
! houd er rekening mee dat bepaalde dossiers om redenen van openbare veiligheid niet kunnen worden geraadpleegd (zie voorwaarden)
|
- Hoofdarchivaris of zijn/haar afgevaardigde
|
Concessieregisters
|
50 jaar
(vanaf de datum van overlijden)
|
- Hoofdarchivaris of zijn/haar afgevaardigde
|
Verkiezingslijsten
|
100 jaar
(vanaf de verkiezingsdatum)
|
- Hoofdarchivaris of zijn/haar afgevaardigde
|
Geboorteakten
|
101 jaar
|
- Beheerscomité van de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS)
- Aanvraag in te dienen via etatcivil.dem@brucity.be
|
Huwelijksakten
|
76 jaar
|
Overlijdensakten
|
51 jaar
|
Aanvullende akten
|
101 jaar
|
Dossiers van het personeel van de Stad Brussel
|
100 jaar
(vanaf de geboortedatum van de persoon)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Schepen van personeel
|
Dossiers van het personeel van de Politie
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Burgemeester
|
Dossiers van het personeel van het Openbaar Onderwijs (leerkrachten en administratief personeel in de scholen)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Schepen van Openbaar Onderwijs
|
Persoonlijke dossiers van de gemeenteraadsleden van de Stad Brussel
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Hoofdarchivaris of zijn/haar afgevaardigde
|
Naturaliseringen en vaderlandskeuzes
|
100 jaar
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Legitimaties en erkenningen
|
Bevolkingsregisters
|
120 jaar
|
- beschikken over een schriftelijke toestemming van betrokkene/ zijn of haar echtgenoot/echtgenote/een van de kinderen
- of, bij gebrek hieraan: College van Burgemeester en Schepenen
|
Binnenkomende registers
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Mutatieregisters
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Uitgaande registers
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Vreemdelingendossiers
|
100 jaar
(vanaf de datum waarop het dossier geopend is)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Burgemeester
|
Bevelen om het grondgebied te verlaten (BGV)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Vergunningsaanvragen om een buitenlandse werknemer te werk te stellen
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Archiefstukken van de Politie
|
|
Leerlingenregisters
|
100 jaar
(vanaf geboortedatum)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde geeft toestemming voor de afgifte van uittreksels en niet voor raadpleging
|
Persoonlijke dossiers van leerlingen van scholen van de Stad
|
100 jaar
(vanaf geboortedatum)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Zittingen met geheime stemming van de gemeenteraad
|
100 jaar
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Burgemeester
|
Notulen van vergaderingen van de Conferentie van burgemeesters
|
50 jaar
|
- Conferentie van Burgemeesters
|
Kabinet van de Burgemeester
|
50 jaar
|
- Hoofdarchivaris of zijn/haar afgevaardigde
|
Afgesloten gerechtelijke dossiers
|
100 jaar
(vanaf de datum van het vonnis)
|
- Schepen van Juridische Zaken
|
Collocatiedossiers
|
100 jaar
(vanaf de geboortedatum van de betrokken persoon)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Burgemeester
|
Registers van jaarlijkse lichting van dienstplichtigen
|
100 jaar
(vanaf de geboortedatum van de persoon)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Archivaris van de Stad Brussel of zijn/haar afgevaardigde
|
Besluiten van woonstverbod
|
50 jaar
(vanaf de datum van uitvaardiging van het verbod)
|
- beschikken over een bewijs van overlijden of over een schriftelijke toestemming van de betrokkene
- of, bij gebrek hieraan: Burgemeester
|
Opvorderingsdossiers: plaatsbeschrijvingen uitgevoerd door deskundigen aangesteld door de eigenaren van de panden (1940-1945)
|
100 jaar
|
- Archiviste en chef ou son/sa délégué.e
|
Dossiers over de door de geallieerde legers opgevorderde gebouwen (1940-1945)
|
Dossiers over de door het Duitse leger opgevorderde gebouwen (1940-1945)
|